Foto: Pixabay –
Ustanove za obrazovanje odraslih se suočavaju s brojnim izazovima. Postoji značajan problem zbog sive ekonomije i nelegalnih škola koje ugrožavaju legalne ustanove. Nema dovoljno kontrole nadležnih organa.
To je, između ostalog, pokazalo istraživanje koje je Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija sprovelo kroz projekat EPALE Nacionalna služba podrške za Crnu Goru, a koji se sufinansira iz ERASMUS+ programa u okviru EU fonda.
U istraživanju su učestvovala 44 licencirana organizatora obrazovanja odraslih. Obavljeno je putem onlajn upitnika koji je razvio Centar za stručno obrazovanje.
Centar za stručno obrazovanje organizovao je juče okrugli sto povodom Međunarodnog dana pismenosti, a u sklopu kog se polemisalo o obrazovanju odraslih.
– Problem je siva ekonomija, takozvane nelegalne škole kojih ima ogroman broj na području Podgorice i koje nam doslovce otimaju polaznike, a ne obezbjeđuju niti nivo znanja, niti legalne sertifikate, tako da je u pitanju jedan vid prevare koji je ogromna biznis barijera za nas legalne – jedan je od odgovora ispitanika, navedeno je u istraživanju.
Drugi ispitanik je dodao da ima puno nelegalnih organizatora obrazovanja koji nijesu registrovani.
– Dovoljno je da se pretraže društvene mreže, tender oglasi i natpisi na javnim površinama. Nadležni organi samo kontrolišu registrovane subjekte – istaknuto je u istraživanju.
Istraživanje je pokazalo da se polaznici često zapošljavaju u inostranstvu što otežava praćenje tržišta rada i saradnju sa Zavodom za zapošljavanje Crne Gore.
– Izražena je zabrinutost zbog zakonskih regulativa koje otežavaju fleksibilnost i brže prilagođavanje programa obrazovanja savremenim trendovima. Ustanove se suočavaju sa finansijskim izazovima, nedostatkom adekvatnih sredstava, te potrebom za bržom akreditacijom i licenciranjem novih programa – navedeno je u istraživanju.
Mnoge ustanove, kako je navedeno, ističu da bi budžetska podrška Vlade značajno olakšala organizaciju obrazovanja odraslih.
Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja, sačinjene su preporuke kako bi se unaprijedio rad licenciranih ustanova za obrazovanje odraslih. Predloženo je da se razmotri mogućnost smanjenja administrativnih taksi za licenciranje kako bi se olakšao taj proces, da je nužno obaviti reviziju i modernizaciju zakonskog okvira koji uređuje oblast obrazovanja odraslih, uzimajući u obzir savremene potrebe i izazove.
Tokom diskusije na okruglom stolu Centra za stručno obrazovanje istaknuto je da bez moderne pismenosti, sposobnosti analitičkog razmišljanja, civilizacijski smo nepismeni i podložni raznim manipulacijama. Pohvaljen je rad pojedinih škola u kojima se kroz osnovno obrazovanje obrazuju odrasli da budu funkcionalno pismeni.
Na ovom skupu je saopšteno da se čekaju novi podaci popisa na osnovu kojih će se znati koliko je nepismenih osoba u Crnoj Gori.
Prema posljednjim podacima, iz 2011.godine, bilo ih je 1,5 odsto.
Ne radimo dovoljno na svojoj edukaciji. Jako puno je školovanih u Crnoj Gori, a jako malo obrazovanih, rekla je pomoćnica direktorice Centra za stručno obrazovanje Gordana Bošković.
– U tri posljednja ispitivanja PISA testom, bilo da se radi o naučnoj, matematičkoj ili čitalačkoj pismenosti, od 40 do 60 odsto učenika nije dostiglo elementarni nivo dva. Samo neznatan procenat učenika – 1,6 odsto, jedan odsto ili manje, uspije da dostigne nivoe četiri i pet. Ovo je ubjedljiv dokaz da nastava u našim školama nema značajniji uticaj na razvoj kognitivnih sposobnosti, rješavanja problema, kreativnosti, kritičkog mišljenja – rekla je Bošković iz Centra za stručno obrazovanje.
U Crnoj Gori je licencirano 127 ustanova za obrazovanje odraslih koje realizuju programe.
Pročitajte još