Predlog Zakona o tužilaštvu za organizovani kriminal i korupciju, koji su poslanici nove većine dostavili Skupštini, predviđa obrazovanje tužilaštva za organizovani kriminal i korupciju. Jedan od potpisnika tog predloga, poslanik Demokrata Dragan Krapović, smatra da su predložena rješenja samo uvod u deblokadu pravosudnog aparata te da treba pokrenuti opsežnu reformu u koju navodi, treba uključiti međunarodne eksperte.
“Naravno, period do pokretanja te reforme ne može trpjeti sadašnje stanje, da na istaknutim mjestima sjede isti oni tužioci koji su zatvarali oči i tako omogućavali ”endemsku korupciju”, “upliv politike u pravosuđe”, “zarobljenu državu i institucije” i sve drugo što je kroz izvještaje i non-pejper EU i drugih relevantnih adresa detektovano i označeno kao problem u pravosuđu Crne Gore“, kazao je iz Demokratske Crne Gore, Dragan Krapović.
Krapović kaže da je u posljednjem izvještaju o napretku Crne Gore u pristupanju Evropskoj uniji, Evropska komisija navela da su svi tužioci u postupku ocjenjivanja tužilačkog savjeta, ocijenjeni odličnom ocjenom, pa je zbog toga kako kaže, upitna objektivnost ali i svrha ocjenjivanja
“Takođe, da je Tužilački savjet u 2019. započeo proceduru izbora 11 rukovodilaca tužilaštava koja do danas nije okončana. Dakle, Tužilački savjet nije uradio ništa već dvije godine. Za sve ovo vrijeme nije razriješen niti jedan tužilac, a takođe nije ozbiljno disciplinski odgovarao niti jedan tužilac u Crnoj Gori“, kazao je Krapović.
Ukoliko zakon stupi na snagu, glavni specijalni tužilac i specijalni tužioci imali bi status neraspoređenih tužilaca. Komentarišući predlog zakona, portparolka specijalnog tužilaštva kaže da je zakon po predmetu uređenja i strukturi, identičan sa postojećim zakonom o specijalnom državnom tužilaštvu.
“Svoj cilj nacrt pokazuje u prelaznim i zavrsnim odredbama koje propisuju da se glavnom specijalnom tuziocu i specijalnim tuzuiocima, prekine mandat odnosno stalna funkcija na koju su izabrani sto je u suprotnosti sa medjunarodnim standardima i ustavnom normom koja propisuje da je funkcija drzavnog tuzioca stalna ovo je posebno problematicno u dijelu koji propisuje odnosno predvidja da drzavni tuzioci u SDT-u imaju status nerasproedjenih tuzilaca“, saopštila je portparolka Specijalnog državnog tužilaštva i specijalna državna tuziteljka, Sanja Jovićević.
Iz Specijalnog tužilaštva ističu da je to problematično zbog postupaka koji se vode.
“Predmeti koji se nalaze u fazi izviđaja su većinom predmeti u kojima se sprovode specijalne istražne radnje u cilju gonjenja i otkivanja izvršilaca organizovanog kriminala, pa bi terminološke mijenjanje SDT u Tuzilaštvo za organizovani kriminal i korupciju bilo direktno usmjereno na smanjenje intenziteta u procesuiranju izvršilaca najtežih krivičnih djela i oblasti orgnaizovaniog kriminala“, poručila je Jovićević.
“Bilo kakav prekid u radu tužilaca ili policije u čijoj je nadležnosti borba protiv organizovanog kriminala, po mom skromnom sudu, bio bi jedan katastrofalan potez, jer organizovani kriminal iskorišćava svaki momenat da završi svoj posao. Kontinuitet u radu se mora ostvariti na neki način, kažem nisam gledao predlog zakona, ali najgora varijanta bi bila ta da se napravi diskontinuitet“, sapštio je Specijalni tužilac Saša Čađenović.
U predlogu se navodi da će do izbora rukovodioca tužilaštva za organizovani kriminal i korupciju, Vrhovno državno tužilaštvo preduzeti radnje koje kako se navodi, ne trpe odlaganje u predmetima koji su bili u nadležnosti Specijalnog državnog tužilaštva. Poslanici nove većine, predložili su i Zakon o izmjenama i dopunama zakona o državnom tužilaštvu, u kojem je predviđeno da se u Tužilačkom savjetu, za dva, broj državnih tužilaca smanji kao i da se za toliko poveća broj članova iz reda uglednih pravnika. Komentar na tu temu zatražili smo od dekana fakulteta za državne i evropske studije, koji smatra da u odnosu na Tužilački savjet, postoji mnogo otvorenih pitanja koja nijesu riješena ni Ustavom a ni Zakonom.
“I kod Zakona o državnom tužilaštvu imamo problem sistemskog karaktera koji je vezan za strukturu tuzilačkog savjeta to je isti onaj problem koji ima Sudski savjet, a to je ustavni konflikt interesa jer zakon propisuje strukturu Tužilackog savjeta i ponudili ste tužioce koji su članovi Tužilačkog savjeta, dakle ovdje se radi o klasičnom ustavnom konfilktu interesa državni tuzioci su nosioci javnih funkcija a ustav precizno definise inkompatibilnost vršenja tuzilačke funkcije i bilo koje druge funkcije“, kazao je dekan Fakulteta za državne i međunarodne studije, Đorđije Blažić.
Navodeći Državno tužilaštvo, Blažić ističe dvojni pravni režim.
“Zakon o državnom tužilaštvu i specijalni zakon o specijalnom tužilaštvu. Pa ne može se zakonom uređivati organizacione jedinice državnog tužilaštva.. SDT koji rukovodi time je dio organa koji se naziva Državno tužilaštvo i ne može se zakonom uređivati način funkcionisnaja orgnaizacione jedinice jednog organa“, kazao je Blažić.
Komentarišući i pojedina predložena rješenja, dekan fakulteta za državne i evropske studije ističe, da se neće riješiti suština te da mnogo stvari tek treba da rješavamo u ustavnim promjenama.
Pročitajte još