Skupština Crne Gore nije dovoljno transparentno finansirala Sindikalnu organizaciju kojoj je tokom 2023. godine uplaćeno 250 hiljada eura – a do danas nije jasno u koju svrhu.
To proizilazi iz revizije Godišnjeg finansijskog izvještaja i revizije usklađenosti poslovanja Skupštine Crne Gore za 2023. godinu.
– Na račun Sindikalne organizacije Skupštine Crne Gore je u toku 2023. uplaćeno ukupno 250.000,00 eura na osnovu zahtjeva Sindikalne organizacije za potrebe realizacije sindikalnih aktivnosti. U raspoloživoj dokumentaciji nije navedeno u koje svrhe će se sredstva koristiti i nema povratnih informacija kako su sredstva utrošena – istakli su u DRI.
Ukazujući da uslovi ovog finansiranja nijesu jasno regulisani, u DRI su kazali da služba Skupštine zahtjevom za budžetskim sredstvima za 2023. godinu nije planirala sredstva za ove svrhe.
– Već su obezbijeđena na način što su u toku godine vršena preusmjeravanja kojim su sredstva raspoređena na računu 4319- Ostali transferi institucijama uvećana za 200.500,00€ – dodaje se u izvještaju DRI.
VARIJABILE BEZ KOLEGIJUMA
Varijabilni dio zarade se, kako se navodi u reviziji, isplaćivao poslanicima zbog dodatnog angažovanja u radu Kolegijuma predsjednika Skupštine Andrije Mandića – zbog značajnog doprinosa u aktivnostima radnih tijela i zbog dodatnog angažovanja – a na osnovu rješenja koja je donosio generalni sekretar Skupštine Aleksandar Klarić.
– Dokumentacija na osnovu koje se isplaćivao varijabilni dio zarade poslanicima ne sadrži predlog Kolegijuma predsjednika Skupštine za isplatu varijabilnog dijela zarade, što nije u skladu sa čl. 4 Odluke o varijabilnom dijelu zarade za poslanike Skupštine Crne Gore – poručili su u DRI.
Oni su preporučili generalnom sekretaru Skupštine Aleksandru Klariću da rješenja o varijabilnom dijelu donosi na osnovu predloga Kolegijuma Skupštine, kako je propisano čl. 4 Odluke o varijabilnom dijelu zarade za poslanike Skupštine Crne Gore.
U DRI su ukazali da su na početku 27. i 28. Saziva donijeti zaključci kojima je Kolegijum predsjednika Skupštine Crne Gore ovlastio generalnog sekretara da članovima Kolegijuma
obračunava i isplaćuje varijabilni dio zarade na mjesečnom nivou, kao i da se spisak poslanika koji su ostvarili pravo na varijabilni dio zarade dostavlja na mjesečnom nivou.
– Rješenja o varijabilnom dijelu zarade za generalnog sekretara Skupštine potpisivala je zamjenica generalnog sekretara, što nije u skladu sa čl. 31 Zakona o zaradama zaposlenih u javnom sektoru, gdje je navedeno da rješenje o zaradi za lica koja su izabrana, imenovana ili postavljena u skladu sa propisima, donosi organ odnosno radno tijelo koje ih je izabralo, imenovalo ili postavilo – dodaje se u reviziji DRI.
NEZAKONITO 57 ODSTO UGOVORA O DJELU
Osim preporuke za varijabilni dio zarade, Državna revizorska institucija (DRI) izdala je Skupštini Crne Gore i sedam preporuka koje se odnose na imovinu, izvršenje budžeta, upravljanje ugovorima o djelu.
Tako je revizijom utvrđeno da postoji oko 57 odsto ugovora o djelu za obavljanje poslova za koje su sistematizovana radna mjesta kurirski poslovi, poslovi vozača, poslovi upisničara u službi Pisarnice, higijeničarke, poslovi vezani za skupštinski Bife.
To, kako se navodi u izvještaju DRI, Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji Službe Skupštine nije u skladu sa Zakonom o državnim službenicima i namještenicima kojim je definisan postupak zasnivanja radnog odnosa i popuna radnih mjesta u organima državne uprave.
Skupština bi trebalo da ugovore sa fizičkim licima, bez zasnivanja radnog odnosa, zaključuje samo za poslove za koje nijesu sistematizovana radna mjesta, kao i poslove koji nijesu iz osnovne nadležnosti državnog organa.
– Odnosno da za sva nova zapošljavanja primjenjuje Zakon o državnim službenicima i namještenicima. U zahtjevu za dodjelu budžetskih sredstva za izdatke po osnovu isplate ugovora o djelu nije dato obrazloženje procijenjenih izdataka na ovoj poziciji, tj. nema definisane aktivnosti, broj izvršilaca i očekivanih efekata angažovanja lica po osnovu ugovora o djelu, što nije u skladu sa čl. 30 tačka 7 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti – ističe se u reviziji.
Nadležni Kolegijum, koji čine rukovodilac Branislav Radulović i član Milan Dabović, utvrdio je da bi Skupština Crne Gore do 4. novembra ove godine trebalo da izradi i dostavi DRI plan aktivnosti za realizaciju preporuka – i da do 4. aprila 2025. godine izvijesti DRI o preduzetim radnjama po izrađenim i dostavljenim preporukama.
SKORO 165 HILJADA ZA ODRŽAVANJE OBJEKATA
U reviziji Godišnjeg finansijskog izvještaja i reviziji usklađenosti poslovanja Skupštine Crne Gore za 2023. godinu piše da je Skupština Crne Gore za održavanje građevinskih objekata utrošila 164.837.22 eura.
To, kako ističu u DRI, nije u skladu sa članom 3 Uredbe o uslovima i načinu korišćenja službenih zgrada i poslovnih prostorija u svojini Crne Gore.
Njima je propisano da se o investicionom i tekućem održavanju „zgrade Skupštine Crne Gore i prostorija u toj zgradi stara organ uprave nadležan za imovinu (Uprava za imovinu) u skladu sa sredstvima obezbijeđenim za tu namjenu u budžetu Crne Gore“.
U tom smislu DRI je preporučila Službi Skupštine da, u saradnji sa Upravom za državnu imovinu – kao nadležnim organom, obezbijedi da se održavanje zgrade koju koristi Skupština Crne Gore, vrši u skladu sa Uredbom o uslovima i načinu korišćenja službenih zgrada i poslovnih prostorija u svojini Crne Gore.
NEIZMIRENE OBAVEZE
Neizmirene obaveze formirane u 2023. godini a dospjele za plaćanje do kraja godine su iznosile 3.340,26 eura.
– A to su obaveze za: porez na zarade – 40,97 eura; doprinosi na teret zaposlenog – 109,25 eura; doprinos na teret poslodavca 38,70 eura; opštinski prirez – 6,15 eura; rashodi za administrativni materijal – 1.216,52 eura; službena putovanja – 480,00 eura; reprezentacija – 343,91 eura; usluga stručnog usavršavanja – 127,26 eura i ostale usluge 977,50 eura – navodi se u reviziji.
Programski budžet Skupštine Crne Gore, kako se navodi u reviziji DRI, ne sadrži indikator učinka za potprogram „Stručni i operativni poslovi Skupštine Crne Gore“ – što nije u skladu sa tačkom 8, stav 1, čl. 6 Odluke o načinu pripreme i sadržaju programskog budžeta potrošačkih jedinica.
– Indikatori učinka nijesu definisani za sve aktivnosti čija realizacija treba da doprinese ostvarenju postavljenih ciljeva. U Izvještaju o realizaciji programskog budžeta su prezentovani podaci za indikator učinka za program „Vršenje zakonodavne vlasti“, ali nema podataka koji se odnose na indikatore učinka potprograma i aktivnosti, što otežava upoređivanje napretka u odnosu na plan (bazni indikator u odnosu na ciljnu vrijednost), odnosno procjenu uspješnosti realizacije programskog budžeta – dodaju u DRI.
NOTEBOOK-OVI I LED EKRANI
Rješenjem o prihvatanju popisa je prihvaćen prijedlog za otpis i isknjižavanje pokretnih stvari ukupne vrijednosti 43.171,29 eura – notebook-ovi i mobilni telefoni koji su označenih kao manjak, a koji su dati na korišćenje bivšim poslanicima i zaposlenim – od kojih neki više nijesu zaposleni u Skupštini.
– Izvršen je otpis i isknjižavanje pokretnih stvari, a da nije utvrđeno da su iste izgubile vrijednost, odnosno da nemaju upotrebnu vrijednost, što nije u skladu sa čl. 8 Uputstva o bližem načinu vršenja popisa pokretnih i nepokretnih stvari u državnoj svojini, koji propisuje da Komisija može u izvještaju da predloži otpis i isknjižavanje stvari za koju je utvrđen manjak i koja nema upotrebnu vrijednost – dodaje se u reviziji.
Uvidom u dokumentaciju utvrđeno je da je otpisan i isknjižen određeni broj notebook-ova koji su dati poslanicima na korišćenje, a koje su poslanici bili obavezni da vrate Službi Skupštine jer nijesu stekli pravo raspolaganja istim, što nije u skladu sa Odlukom o sticanju prava korišćenja i prava raspolaganja službenim notebook-om poslanika u Skupštini Crne Gore.
– U evidenciji pokretne imovine koju vodi Služba Skupštine nema podataka o sredstvima koja su nabavljena u 2023. godini (LED ekrani), što nije u skladu sa čl. 44 Zakona o državnoj imovini. Subjekt revizije je dostavio Odluku o uknjženju deset LED ekrana (br. 00-55-2- 2/24-1/54) od 24.07.2024. godine – istakli su u DRI.
MATERIJALNI EFEKAT
Radulović i Dabović su, uz skretanje pažnje i uslovno mišljenje na pravilnost poslovanja, izrazili pozitivno mišljenje na Godišnji finansijski izvještaj Skupštine Crne Gore za 2023. godinu.
– Revizijom pravilnosti poslovanja Skupštine Crne Gore utvrđene su neusklađenosti koje imaju materijalan, ali ne i prožimajući efekat – ocijenili su Radulović i Dabović.
Neusklađenosti su utvrđene u odnosu na Zakon o zaradama zaposlenih u javnom sektoru, Zakon o državnim službenicima i namještenicima, Uredbu o uslovima i načinu korišćenja službenih zgrada i poslovnih prostorija u svojini Crne Gore, Uputstvo o bližem načinu vršenja popisa pokretnih i nepokretnih stvari u državnoj svojini, Odluku o sticanju prava korišćenja i prava raspolaganja službenim notebook-om poslanika u Skupštini Crne Gore i Odluke o varijabilnom dijelu zarade za poslanike Skupštine Crne Gore.
Pročitajte još