U izvještaju o sprovedenim nabavkama i računima za jednostavne nabavke za 2023. godinu MUP nije iskazao iznos od 180,8 hiljada, MKI skoro 39 hiljada, MVP skoro 127 hiljada, Generalni sekretarijat Vlade 257,8 hiljada, Opština Kotor 333 hiljade eura, a Opština Berane 361 hiljadu. Ukupan iznos kod subjekata revizije, koji nije u izvještaju o sprovedenim nabavkama, jeste preko 1,35 miliona eura, objavljuje Dan.
Sprovođenje jednostavnih javnih nabavki u javnom sektoru ne vrši se u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima koji regulišu tu oblast, ocijenila je Državna revizorska institucija (DRI) u konačnom izvještaju o reviziji pravilnosti sprovođenja jednostavnih nabavki u javnom sektoru za 2023. godinu.
Revizijom izvršenom kod kontrolisanih subjekata utvrđeno je da je veći broj subjekata sprovodio veliki broj nabavki direktnim prihvatanjem faktura, vršeno je dijeljenje predmeta nabavke (isti predmet nabavke je sprovođen različitim postupcima, a zbir faktura je bio iznad vrijednosti predviđene prvim i/ili drugim vrjednosnim razredom definisanim članom 26 Zakona o javnim nabavkama), nabavke su vršene iznad ugovorene vrijednosti, kao i nakon isteka roka koji je definisan ugovorom, nije vršeno iskazivanje svih nabavki u Izvještaju o sprovedenim nabavkama i zaključenim ugovorima/računima za jednostavne nabavke itd.) zaljučeno je u izvještaju kojim je rukovodio član Senata DRI Nikola N. Kovačević.
Revizija pravilnosti sprovođenja jednostavnih nabavki u javnom sektoru za 2023. godinu izvršena je na bazi slučajnog uzorka kod Ministarstva kapitalnih investicija (MKI) (pravni sljedbenik Ministarstvo saobraćaja i pomorstva), Ministarstvaunutrašnjih poslova (MUP), Ministarstva zdravlja (MZ), Ministarstva ekologije, prostornog planiranja i urbanizma (MEPU) (pravni sljedbenik Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine), Ministarstva vanjskih poslova (MVP), Generalnog sekretarijata Vlade Crne Gore, Regionalnog ronilačkog centra za podvodno deminiranje i obu ku ronilaca, Uprave za željeznice, Državnog arhiva, Nacionalne turističke organizacije (NTO) i opština Berane, Mojkovac, Kotor i Ulcinj. U 2023. godini vladinim resorima su rukovodili kadrovi manjinske vlade, koju je predvodio Dritan Abazović (URA).
Revizijom je utvrđeno da većina subjekata revizije nije u Izvještaju o sprovedenim nabavkama i zaključenim ugovorima/računima za jednostavne nabavke za 2023. godinu, odnosno izvještaju koji se odnosi na direktne nabavke do 8.000 eura, iskazala sve sprovedene postupke i direktne nabavke, što nije u skladu sa članom 182 Zakona o javnim nabavkama (Ministarstvo unutrašnjih poslova, iznos oko 180.760 eura, shodno prvobitnom izvještaju), Ministarstvo kapitalnih investicija (iznos oko 38.752 eura), Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma (iznos oko 45.063 eura), Ministarstvo vanjskih poslova (iznos oko 126.940 eura), Državni arhiv (iznos oko 1.223 eura), Generalni sekretarijat Vlade Crne Gore (iznos oko 257.800 eura), Regionalni ronilački centar za podvodno deminiranje i obuku roni laca (iznos oko 5.287 eura), Nacionalna turistička organizacija (iznos oko 73.855 eura), Opština Berane (iznos oko 361.330 eura), Opština Mojkovac (iznos oko 49.500 eura), Opština Kotor (iznos oko 333.097 eura) i Opština Ulcinj (iznos oko 76.439 eura) ukazala je DRI.
Ukupan iznos kod navedenih subjekata, koji nije u izvještaju o sprovedenim nabavkama, jeste preko 1,35 miliona eura.
Revizijom je utvrđeno da je većina subjekata revizije (MUP, MKI, Generalni sekretarijat Vlade Crne Gore, Regionalni ronilački centar za podvodno deminiranje i obuku ronilaca, Opštine Berane, Mojkovac, Kotor i Ulcinj) vršila određene nabavke iznad 8.000 eura direktnim prihvatanjem faktura od dobavljača (zbir faktura za pojedine predmete nabavki bio iznad 8.000 eura), a polazeći od vrednosnih razreda nabavki propisanih zakonskim odredbama, nije za njih sprovodila postupke jednostavnih nabavki preko sistema ESJN, kako je to propisano članom 26 i 27 Zakona o javnim nabavkama i Pravilnikom o načinu sprovođenja jednostavnih nabavki.
U postupku revizije je utvrđeno da je Generalni sekretarijat Vlade Crne Gore tokom godine vršio prenos sredstava na kartice Avio-servisa kartice/žiro račuii otvoreni kod poslovne banke, radi plaćanja goriva, hendlinga, reprezentacije na međunarodnim aerodromima u ukupnom iznosu od 92.900 eura.
Osim bančinih izvoda kartica, subjekt revizije za navedene troškove nije prezentirao računovodstvenu dokumentaciju za pravdanje troškova niti Interno uputstvo/pravilo o odobravanju prenosa, pravu potrošnje i pravdanju sredstava utrošenih platnim karticama, pa se u postupku revizije nije moglo utvrditi da li isti podliježu odredbama Zakona o javnim nabavkama utvrdila je DRI.
Takođe, u postupku revizije je utvrđeno da je Generalni sekretarijat Vlade, po osnovu posjedovanja i korišćenja aviona, tokom godine vršio plaćanja usluga održavanja i ostalih uslugakoje se odnose na korišćenje aviona u iznosu oko 680.000 eura, u vezi sa kojim je prezentirao ugovore zaključene sa inostranim kompanijama.
Subjekt revizije na navedene izdatke nije prinjenjivao odredbe Zakona o javnim nabavkama i podzakonskih akata, niti je prezentirao dokaze o izuzeću istih od prinjene Zakona, a u Izjašnjenju na Preliminarni izvještaj je naveo da aktivnosti vezane za vladin avion predstavljaju izuzetke od javnih nabavki jer se iste odnose na bezbjednost štićenih lica piše u izvještaju.
Revizijom je utvrđeno da je Opština Ulcinj, Planom javnih nabavki za 2023. godinu planirala da će dvije nabavke radova procijenjene vrijednosti 53.719 eura, odnosno, 57.851 eurog kao i jednu nabavku usluga procijenjene vrijednosti 57.851 euro, izvršiti primjenom postupka jednostavne nabavke, što nije u skladu sa odredbama člana 26 i 27 Zakona o javnim nabavkama.
Shodno navedenom, a imajući u vidu da Plan javnih nabavki, kao prethodno informativno obavještenje za pokretanje postupka javne nabavke, između ostalog sadrži procijenjenu vrijednost nabavke za svaki predmet nabavke pojedinačno, konstatuje se da subjekt revizije nije sačinio Plan javnih nabavki u skladu sa članom 84 Zakona i nije usaglasio podatke o procijenjenoj vrijednosti radova i usluga, vrednosnim razredima iz člana 26 i planiranoj vrsti postupka iz člana 27 Zakona o javnim nabavkama piše u nalazu DRI.
Pročitajte još