Agencija za sprečavanje korupcije nezakonito prikuplja informacije o bankovnim računima, zaduženjima i potraživanjima crnogorskih funkcionera, utvrdila je Agencija za zaštitu ličnih podataka i slobodan pristup informacijama.
To se navodi u aktu koji je predsjednik Savjeta AZLP Željko Rutović 21. februara uputio direktoru ASK-a Dušanu Drakiću.
U dokumentu, u koji je Pobjeda imala uvid, precizira se da javni funkcioneri, u skladu sa Zakonom o sprečavanju korupcije, „imaju obavezu dostavljanja izvještaja o prihodima i imovini“, te da „ASK vrši provjeru tačnosti i potpunosti podataka u dostavljenim izvještajima koja uključuje i provjeru bankovnih računa i kreditnih zaduženja i potraživanja funkcionera“.
– Postoji nedoumica da li ASK ima pravo pristupa podacima o kreditnim zaduženjima javnih funkcionera, odnosno kontrole tačnosti i potpunosti prijavljenih podataka o izvještajima, bez prethodno date saglasnosti, a koji se nalaze u posjedu drugih nadležnih organa – precizira se u zahtjevu koje je ta institucija dostavila AZLP kako bi procijenila eventualno kršenje zakona.
Naime, Zakon o zaštiti podataka o ličnosti precizira da se „lični podaci mogu obrađivati ukoliko za to postoji pravni osnov u zakonu ili uz prethodno dobijenu saglasnost lica čiji se podaci obrađuju.
– Shodno Zakonu, obrada ličnih podataka se vrši bez saglasnosti lica ako je to neophodno radi obavljanja poslova od javnog interesa ili u vršenju javnih ovlašćenja koja su u djelokrugu rada, odnosno nadležnosti rukovaoca zbirke ličnih podataka ili treće strane, odnosno korisnika ličnih podataka – stoji u obrazloženju.
Sa druge strane, podsjeća se da su i novim Zakonom o sprečavanju korupcije, koji je usvojen 11. juna prošle godine, jasno propisane obaveze javnih funkcionera da ASK-u dostavljaju, između ostalog, izvještaje o svojoj imovini i prihodima. Upravo su te odredbe sporne iz ugla čuvanja i bezbjednosti ličnih podataka.
S aspekta AZLP, sporan je i važeći obrazac izvještaja ASK po kojem javni funkcioner daje saglasnost za pristup ličnim podacima o svim računima kod domaćih i stranih bankarskih i drugih finansijskih institucija, a koji su zaštićeni bankarskom tajnom, uz prethodno unošenje ličnih podataka koje se odnose na ime, ime oca, prezime, matični broj lica i potpis.
Sve to su, prema savjetu AZLP, prilike da se višestruko zloupotrijebe nečiji lični podaci, naročito oni koji su vezani za finansijska sredstva.
– Savjet Agencije je stava da se obrada podataka može izvršiti isključivo u skladu sa Zakonom o zaštiti ličnih podataka kojim je propisano da se lični podaci mogu obrađivati ukoliko za to postoji pravni osnov u zakonu ili uz prethodno dobijenu saglasnost lica čiji se podaci obrađuju, koja se može opozvati u svakom trenutku. Budući da se zakonitost provjere podataka iz izvještaja, zasniva na Zakonu o sprečavanju korupcije, a koji ne prepoznaje ASK kao zakonskog korisnika podataka, to podrazumijeva da je i sami postupak provjere sporan i isti je u suprotnosti sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti – ističe se u dokumentu te institucije, te dodaje da su takve provjere koje ASK sprovodi u suprotnosti sa zakonom koji se odnosi na ovu problematiku.
Uz to, sporan je i pomenuti obrazac o saglasnosti o pristupu podacima kod finansijskih institucija, jer takva odredba ne postoji u Zakonu o sprečavanju korupcije koji je stupio na snagu u junu prošle godine.
– U konačnom, stav Savjeta AZLP je da ASK nema zakonskog osnova za vršenje provjera podataka iz Izvještaja na računima javnog funkcionera i članova zajedničkog domaćinstva, jer važeća odredba člana 26 stav 2 Zakona o sprečavanju korupcije, a kojom se upućuje na primjenu Zakona o kreditnim institucijama, nije adekvatna i ne predstavlja zakonski osnov s aspekta Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, iz razloga što Zakon o kreditnim institucijama ne sadrži odredbu kojim se utvrđuje pravo ASK na pristup podacima javnih funkcionera, koji su bankarska tajna. ASK takođe nema mogućnost pristupa na osnovu saglasnosti, jer se ista zasniva na nevažećoj odredbi zakona – zaključuje se u dopisu.
Related