Za godinu dana škole napustilo 846 srednjoškolaca

    6 sati pre 43 pregleda Izvor: dan.co.me

Srednje stručne škole u Crnoj Gori u školskoj 2023/2024. godini napustilo je 846 učenika, ili 4,73 odsto u odnosu na ukupan broj srednjoškolaca.

Od ukupnog broja onih koji su napustili škole u školskoj 2023/2024. godini, čak 547 učenika ne nalazi se u sistemu obrazovanja u tekućoj (2024/2025), odnosno nijesu nastavili vanredno da se školuju. To pokazuju podaci iz dokumenta „Analiza ranog napuštanja srednjeg stručnog obrazovanja u školskoj 2023/2024. godini“, koji je uradio Centar za stručno obrazovanje Crne Gore. Analiza je urađena na osnovu centralne baze podataka (MEIS) Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija (MPNI).

Prema tom dokumentu, u koji je „Dan“ imao uvid, podaci ukazuju na rastući trend napuštanja srednje škole u posljednje tri godine, sa sve većim brojem učenika koji izlaze iz obrazovnog sistema. Autore dokumenta posebno zabrinjavaju podaci da se povećava i broj učenika koji se nakon napuštanja redovnog školovanja ne vraćaju u sistem srednjeg obrazovanja (vanredni učenici).

Godinu ranije, u školskoj 2022/2023, srednje stručne škole je napustilo 798 učenika, ili 4,65 odsto, dok je u školskoj 2021/2022. godini 526 učenika, ili 2,89 odsto, prekinulo redovno školovanje.

– Ukoliko posmatramo realne pokazatelje stope osipanja učenika, dolazimo do broja od 547, ili 3,06 odsto, što predstavlja broj učenika koji se nijesu vratili u sistem obrazovanja. Kada ovaj broj uporedimo sa prethodnom školskom godinom, kada je tih učenika bilo 456, ili 2,66 odsto, evidentan je porast za gotovo 100 učenika koji nijesu u sistemu obrazovanja nakon što su napustili školu – predočeno je u analizi.

Broj dječaka koji su odustali od školovanja tri puta veći od broja djevojčica

Podaci pokazuju da je broj dječaka (651, ili 77 odsto) koji su napustili obrazovanje tri puta veći u odnosu na djevojčice (195, ili 23 odsto).

Broj dječaka koji se nijesu vratili u sistem obrazovanja u tekućoj školskoj godini iznosi 405, ili 74 odsto, dok broj djevojčica u istoj kategoriji iznosi 142 ili 26 odsto.

U školskoj 2023/2024.godini, od 846 učenika koji su napustili srednju školu najviše njih, čak 669, isključeno je iz škole. Tu spadaju đaci kojima je zbog neopravdanih izostanaka prestalo svojstvo redovnih učenika, kao i oni koji su isključeni na osnovu odluke nastavničkog vijeća. Većina ovih učenika, čak 417, ne nalazi se u sistemu obrazovanja u ovoj školskoj godini (2024/2025), odnosno nijesu vanredno upisali bilo koju srednju školu u Crnoj Gori.

Samovoljno se iz škole ispisao 81 srednjoškolac. U dokumentu je konstatovano da je 71 učenik ispisan na zahtjev roditelja (staratelja). Deset srednjoškolaca se preselilo u inostranstvo, sedam je preminulo, tri su napustila školu zbog zasn

– Kada govorimo o napuštanju obrazovnih profila 3. i 4. stepena, veći broj učenika, njih 435, ili 11,36 odsto, napustio je zanimanja trećeg stepena, dok je obrazovne programe četvrtog stepena napustilo 411 učenika, ili 2,92 odsto. Imamo drastičan porast učenika koji napuštaju školu sa zanimanjima trećeg stepena, 11,36 odsto u odnosu na 6,82 za prethodnu školsku godinu. Od ukupnog broja učenika koji su napustili zanimanja trećeg stepena – 435, njih 296 se nije vratilo u obrazovni sistem u tekućoj školskoj godini. Od ukupnog broja učenika koji su napustili zanimanje četvrtog stepena, njih 211 se nije vratilo u sistem obrazovanja u tekućoj školskoj godini – navodi se u dokumentu.

Kako su utvrdili autori analize, najveći broj učenika napušta školu u prvom razredu (njih 279, ili 5,16 odsto), a najmanji u četvrtom (87, ili 2,72 odsto). Treći razred su napustila 243 đaka, ili 4,94. Kako ukazuju autori dokumenta, za razliku od četvrtog razreda, za koji su podaci na nivou ranijih godina, u ostalim razredima bilježi se rast broja učenika koji napuštaju školu.

Autori dokumenta ističu da im je MEIS omogućio da precizno prate situaciju u smislu broja učenika koji su u riziku od ranog napuštanja školovanja (broj izostanaka i nedovoljnih ocjena), zbog čega predlažu da se djeluje preventivno i da se blagovremeno preduzmu mjere, u smislu individualnog savjetovanja đaka i roditelja. Ističe se značaj saradnje sa roditeljima, stavljanje fokusa na podršku učenicima, smanjenje pritiska u vezi sa ocjenjivanjem i ispitima, promocija obrazovanja kao vrijednosti i slično.