CGO: Proces pristupanja EU netransparentan, uz samo 50% planiranog učinka u ispunjavanju obaveza u prvoj polovini 2024.

    6 meseci pre 268 pregleda Izvor: PV Informer

Centar za građansko obrazovanje (CGO) ukazuje na hronični izostanak transparentnosti procesa EU integracije Crne Gorenikad manju uključenost zainteresovane javnosti u ovaj ključni državni prioritet, ali i nizak stepen ispunjenosti preuzetih obaveza. Po podacima do kojih je CGO došao, tokom prve polovine ove godine ispunjeno je 49% obaveza koja je Vlada sama sebi utvrdila za ovaj period, uz velike razlike u učincima među organima, pa je kod nekih ta ispunjenost 100% ili 90%, dok je kod drugih ispod 50%, a ima i onih kod kojih je na nivou od 0%, uz napomenu da je teško dati nezavisnu ocjenu s obzirom na nedostupnost brojnih informacija.

CGO podsjeća da je Vlada Crne Gore, na sjednici održanoj 11. aprila 2024. godine, usvojila Program pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji (PPCGEU) 2024 – 2027, iako je ranije postojao Program pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji 2023 – 2024. Nema objašnjenja što je mijenjano za 2024. godinu, kao i ni zašto je ovaj dokument koji važi i za ovu godinu usvojen poslije prvog kvartala iste godine i da li je dokument uključio u aprilu i one obaveze koje su već ispunjene u prvom kvartalu.

– Kroz PPCGEU 2024 – 2027 ukupno je planirano je 335 obaveza za 2024. godinu od čega 102 obaveze za prvu polovinu 2024. godine. Po zvaničnim podacima koje je CGO dobio, shodno Zakonu o slobodnom pristupu informacijama, od 102 preuzete obaveze do kraja juna 2024. godine institucije su sprovele svega 50, odnosno 49%, iako bi se stekao utisak po izjavama zvaničnka da se sve munjevito brzo završava, a ne da se 52 nezavršene obaveze prebacuju za drugu polovinu godine kada ostaje ukupno 285. To znači i da bi Vlada morala u narednih nekoliko mjeseci imati učinak koji je skoro šest puta bolji od ovog u prvoj polovini godine da bi bila na pozitivnog nuli što se tiče ispunjavanja obaveza na putu ka EU, ukazuju iz CGO.

Foto: CGO

Dodaju da se od 102 planirane obaveze za prvu polovinu 2024. godine, 28 odnosi na zakone, 28 na podzakonske akte a 46 na strateška dokumenata, od čega je realizovano 50 obaveza. 

Najniži stepen ispunjenosti ispunjenosti bilježi se u odnosu na strateška dokumenta 37%, slijede zakonska sa 57% i vezani podzakonski akti sa 61%, ukazuju iz CGO.

CGO cijeni da je bilo važno što je usvojen niz zakona koji su uticali na dobijanje pozitivnog Izvještaja o ispunjenosti privremenih mjerila (IBAR), ali i da su u pojedine zakonske tekstove ugrađivane ozbiljne konstrukcione rupe zarad partijskih i partikularnih interesa, a sve zloupotrebljavajući važan momenat i otvorenosti EU prema Crnoj Gori. Na ovakva postupanja blagovremeno je ukazao i NVO sektor i zainteresovana stručna javnost, posebno u slučajevima Zakona o nacionalnom javnom emiteru – Javnom medijskom servisu Crne Gore i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Sudskom savjetu i sudovima.

CGO je kritikovao i jednu od prvih odluka premijera Spajića da zatvori za javnost sjednice Vlade, ali i opominjao da će to voditi, između ostalog, i manjoj transparentnost procesa EU integracija, a imajući u vidu da nadležna ministarka samo usmeno daje informaciju na sjednicama Vlade o tome kako se napreduje, odnosno da ovih informacije nema u pisanoj formi u materijalima niti sa jedne jedine do sad održane sjednice Vlade.

– Na žalost, naša upozorenja su se pokazala tačnima i to je ograničilo praćenje ovog procesa u realnom vremenu, a samim tim i doprinos zainteresovanih strana, a otvorilo prostor Vlada da manipuliše sa svojim ocjenama koje su u nesaglasju da konkretnim podacima, navode iz CGO.

Prema podacima sa kojima CGO raspolaže, četiri institucije su u potpunosti realizovale obaveze iz PPCGEU koje su bile predviđene za prvu polovinu 2024. godine, uz napomenu da se radi o institucijama koje su i imale samo po jednu obavezu. Riječ je o Državnoj revizorskoj instituciji (DRI), Revizorskom tijelu, Kabinetu potpredsjednika Vlade za politički sistem, pravosuđe i antikorupciju i Ministarstvu saobraćaja i pomorstva. Dodatno, sa 90% ispunjenosti obaveza, u ovom periodu, ističe se Ministarstvo pravde (9 od 10 obaveza).

Pola ili više od polovine planiranih obaveza iz ovog Programa, predviđenih za prvu polovinu tekuće godine, realizovalo je šest institucija: Ministarstvo kulture i medija sa 50% (4 od 8 obaveza), Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede 60% (3 od 5 obaveza), Ministarstvo energetike i rudarstva 60% (3 od 5 obaveza), Uprava za bezbjednost hrane, veterinu i fitosanitarne poslove 67% (4 od 6 obaveza), Ministarstvo unutrašnjih poslova 70% (9 od 13 obaveza), i Ministarstvo ljudskih i manjinskih prava 75% (3 od 4 obaveze).

Pet institucija je realizovalo manje od polovine planiranih obaveza iz ovog Programa za prvu polovinu godine: Ministarstvo rada i socijalnog staranja 25% (2 od 8 obaveza), Ministarstvo finansija 31% (4 od 13 obaveza), dok sa 33% učinka slijede Ministarstvo turizma, ekologije, održivog razvoja i razvoja sjevera (2 od 6 obaveza), Ministarstvo javne uprave (1 od 3 obaveze), i Ministarstvo ekonomskog razvoja (2 od 6 obaveza).

Takođe, pet institucija nije ispunilo nijednu obavezu planiranu PPCGEU 2024 – 2027 u prvoj polovini 2024. Riječ je o Ministarstvo zdravlja (0 od 4), Agenciji za civilno vazduhoplovstvo (0 od 3), Ministarstvu prosvjete, nauke i inovacija (0 od 2), Ministarstvu sporta i mladih (0 od 1) i Upravi carina (0 od 1).

CGO podsjeća da se sa IBAR-om ne završava crnogorski put ka EU i još jednom apeluje na donosioce odluka da ne skreću fokus sa brojnih preuzetih obaveza na ovom putu, pri čemu je podjednako važna i dinamika njihovog ispunjenja i kvalitet.