Asistenti u nastavi traže veća prava i bolje uslove rada

    7 meseci pre 315 pregleda Izvor: RTCG

Udruženje asistenata/kinja u nastavi obratilo se Vladi, Ministarstvu prosvjete, Klubovima poslanika u Skupštini, i javnosti kako bi skrenuli pažnju na, kako su istakli, dugogodišnje ćutanje sistema i sindikalnih organizacija kada su u pitanju radna prava i bolji uslovi rada za asistente u nastavi.

Njihovo saopštenje prenosilo integralno:

„Dočekujemo još jedan Međunarodni praznik rada u atmosferi saopštenja i lijepo upakovanih prazničnih želja u kojima svi pričamo o boljim uslovima i zadovoljnim radnicima. Stoga namjeravamo da podsjetimo da u praksi to nije tako i da mnogi ne žele čuti radničke muke i probleme. Toliko puta smo izmanipulisani i izvarani, toliko su puta naši problemi gurani pod tepih, pa mislimo da je vrijeme da nas konačno čujete i pokušate da riješite naše probleme.

Insistiramo na:

1. Regulisanju (normiranje) neposrednog rada asistenata u nastavi sa djecom i učenicima u okviru punog radnog vremena u toku 40-časovne radne nedjelje, odnosno da se asistentu u nastavi može odrediti najviše 30 sati neposrednog rada sa djecom i najmanje 10 sati nedeljno za pripremu i planiranje, pisanje izvještaja, saradnju sa roditeljima, nastavnicima i stručnom službom u skladu sa novousvojenim Standardom zanimanja asistent/kinja u nastavi.

2. Izmjeni člana 30a Zakona o vaspitanju i obrazovanju djece sa posebnim obrazovnim potrebama („Službeni list RCG“, br. 80/2004, i „Službeni list CG“, br. 45/2010, 47/2017 i 145/2021.), odnosno priznavanje koeficijenta u odnosu na nivo nacionalnog okvira kvalifikacije formalnog obrazovanja (stepen stručne spreme), čime bi se krenulo u proces vrednovanja, poštovanja i uvažavanja obrazovanja, pri čemu bi se ublažila diskrepancija u pogledu nivoa obrazovanja među asistentima.

Članom 30a Zakona o vaspitanju i obrazovanju djece sa posebnim obrazovnim potrebama („Službeni list RCG“, br. 80/2004, i „Službeni list CG“, br. 45/2010, 47/2017 i 145/2021.) propisano je da za asistenta u nastavi može biti izabrano lice koje ima najmanje IV nivo nacionalnog okvira kvalifikacije, gornja granica kvalifikacije nije propisana. Samim tim, smatramo da imamo zakonom zasnovano pravo da budemo obračunati u skladu sa koeficijentom za stručnu kvalifikaciju koju posjedujemo. Već postoji pozitivan primjer administrativnih i finansijskih radnika, sekretara, medicinskih sestara, bibliotekara, saradnika u nastavi, organizatora praktičnog obrazovanja i drugih koji funkcionišu na sličan način. Zanimljivo je da je gore navedenim zakonom, članom 30 za radno mjesto saradnika (medicinska sestra) predviđena najmanje srednja škola, a da su im Granskim kolektivnim ugovorom priznati svi nivoi kvalifikacije (IV1-VII). Ne razumijemo zašto se onda asistentima osporava ovo pravo, kad primjera u praksi imamo podosta. Zašto su onda asistenti u nastavi (profesori, pedagozi, psiholozi…) diskriminisani i uniženi u odnosu na ostale u obrazovno-vaspitnom sistemu?!

3. Omogućavanju prava na uvećanje zarade po osnovu dvokratnog rada, te usklađivanje Granskog kolektivnog ugovora za oblast prosvjete sa Opštim kolektivnim ugovorom na osnovu čl. 15 stav 1 alineja 5, u vezi sa čl. 2 i 3 Opšteg kolektivnog ugovora („Službeni list Crne Gore“, br. 150/22 od 30.12.2022).

Članom 15 stav 1 alineja 5 Opšteg kolektivnog ugovora propisano je da se osnovna zarada zaposlenog uvećava po času 10% za dvokratni rad, a stavom 3 ovog člana propisuje se ograničenje da uvećanje zarade za dvokratni rad ne pripada zaposlenima koji su raspoređeni na radna mjesta na kojima se radno vrijeme određuje na osnovu fonda časova. Asistenti u nastavi nemaju propisanu normu neposrednog rada sa učenicima, odnosno gore navedeni fond časova, te stoga smatramo da su se stekli uslovi za primjenu člana 15 stav 1 alineja 5 Opšteg kolektivnog ugovora i tražimo da nam se omogući ovo pravo, jer Granskim kolektivnim ugovorom, kolektivnim ugovorom kod poslodavca, opštim aktom poslodavca i ugovorom o radu ne mogu se utvrditi manja prava od prava utvrđenih ovim kolektivnim ugovorom.

4. Stručnom usavršavanje i napredovanju u poslu kroz obavezne edukacije i seminare.

5. Promijeni dosadašnje prakse nekontrolisanog sticanja kvalifikacije asistent/kinja u nastavi. Nedopustivo da se u auto školama obučavaju asistenti u nastavi bez adekvatne prakse i stažiranja. Potrebno vrijeme da se dođe do ove kvalifikacije bar godinu dana. Nedelja dana obuke i posao u obrazovanju je zaista bizarno i suludo“, piše u saopštenju Udruženja asistenata/kinja u nastavi.